Dela med dig!

När tillfälle ges brukar jag titta på Oprah Winfrey på TV3. Jag kan ibland tycka att denna kvinna med allt vad hon gör kan bli lite väl mycket ibland men en sak är säkert hon gör många människor lyckliga och hon har massor med pengar som hon har tjänat alldeles själv. För dessa pengar gör hon mycket bra saker samtidigt som hon lever livet. Precis så ska det vara.

I ett av sin program fick hela publiken varsitt bankkort med 1000 dollar på. Dessa pengar skulle de spendera på någon som behövde det. De fick alltså inte använda det till sig själva utan det var tänkt att genom att göra en god gärning skulle de få i gåva att de skulle må så mycket bättre.  Idag presenterades en del av de gärningar som människor ur publiken hade gjort med sina 1000 dollar.

Om du fick 10.000 kronor att spendera på någon som behövde det vad skulle du då göra för dessa pengar?

Jag kan inte säga exakt vad jag skulle göra men jag vet genom mitt blivande yrke att det finns många fattiga barn i Sverige. Det är inte längre en självklarhet att ha mat på bordet varje dag eller att få nya kläder när de gamla är sönderslitna. Det är inte självklart att man på skolutflykten kan få med sig 20 kronor till godis/glass, det är inte ens självklart att man kan ha egen matsäck med sig på utflykten. Nu är detta ändrat och det är skolan som ska förse barnen med mat på utflykten.  Visst är det tragiskt att det ska vara på detta sätt? Anledningen till fattigdom kan vara många men om vi bortser från dessa så är det slutligen barnen som lider, de som försöker komma med bortförklaringar för att skydda sina föräldrar och som lägger sig på kvällen med oro och magont. Dessa barn vill jag hjälpa.

Tack och lov så mår majoriteten av barnen i Sverige bra men skänk gärna en tanke eller gör något för de barn som behöver det mest. Alla barn behöver behöver kärlek och omtanke men vi får inte se det som en självklarhet att det är något som alla barn får.

Nu ska jag och gå och pussa på min stora son och sedan ska vi läsa saga. Just nu hör jag hur han spelar vackert på sin lilla gitarr. Han har precis varit hos mig och ställt frågor om döden. När hjärtat slutar slå och dagarna är slut då dör man mamma, men man ska vara jättgammal, gammal, gammal,gammal och skrynklig, som mormor Inga (min mormor) fast ännu mera gammal, eller hur mamma?

Pussa och krama om barnen!


Kommentarer
Postat av: Anna

10 000 kr är mycket pengar - även för oss som familj med tak över huvudet, rena och hela kläder samt mat för dagen.

Om jag fick samma chans till välgörenhet, så skulle jag vilja donera alltsammans till cancerforskning. Dagens folksjukdom för oss i väst kanske inte kan mätas med den misär som drabbar t ex Afrika, men man är nog sig själv närmast. En skoningslös och brutal sjukdom som drabbar barn, släktingar, familjemedlemmar och vänner.

Go'kväll ute i sajberrymden!

Postat av: Sara

Visst är det mycket pengar. Det finns mycket som är orättvist och alla prioriterar vi det som ligger oss närmst om hjärtat. Min mamma är sjuk i MS och det är lika tråkigt och drabbar även det i onödan. Dock vet jag att hon är lycklig och mår förhållandevis bra för tillfället.

Nu borde jag gå och lägga mig...natti,natti

2007-04-04 @ 22:24:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback