Hemsk bok!

Började för ett tag sedan att läsa boken Ohörda rop - Historien om Mary Bell.  Boken tillhör kurslitteraturen till en av kurserna jag läser nu.

Ett barn som dödare ett annat barn -  det är den mest obegripliga grymhet vi kan föreställa oss. Ändå finns det alltid förklaringar. Men hur lär vi oss att uppfatta nödropen i tid.

Året 1968 dömdes Mary Bell 11 år gammal för att ha dödat 2 småpojkar.


Jaha tänkte jag när jag läste detta, visst finns det förklaringar men det ursäktar inte handlingen. Jag blev sedan positivt överraskad när författaren Gitta Sereny i början av boken skriver:

"När man skriver om människor vars handlingar har ödelagt livet för andra kan man aldrig glömma den smärta de har förorsakat och den bitterhet som oundgängligen finns kvar hos dem de har skadat, hur lång tid som än har förflutit(...)inte ett enda ord som Mary Bell någonsin sagt till mig, inte ett enda ord jag har skrivit, får tolkas som en ursäkt för vad hon gjorde"

Jag är inte för att läsa dessa hemska böcker för det är sällan jag klarar av att läsa ut dem. Denna tillhör kurslitteraturen så jag får väl ge den en chans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback