Oj, oj,oj...

vilken dag. Denna dag har förflutit i ganska högt tempo. Körde storebror till mormor, vidare mot IKEA ( nya vinglas till kalaset på lördag, kan vara bra att ha 20 vinglas vid annat tillfälle också, inte alltid man vill använda "fin"-glasen),vidare mot Malmö högskola, grupparbete i 5h ( Viggo var med), sedan till storebrors förskola och kvällens föräldrarmöte.

Om jag ska prata vidare om detta föräldrarmöte så kan jag säga att det var en ganska underlig upplevelse. Många människor på ett och samma ställe som värnar om sina barn men som inte kommer riktigt överens. Kvällens ämne var socker. Kommunens kostchef besökte mötet och berättade om maten våra barn får. En flicka på dagiset har blivit sjuk i diabetes, vilket i sin tur innebär att det är viktigt för henna med rätt sorts mat och på vilken tid hon äter denna mat (även viktigt för de andra barnen). Vid julfest och övernattningsäventyret har barnet fått lite godis och har haft med sig lite godis. Detta blev det nu världens affär över. De flesta tyckte att självklart ska barnen få känna på lite feststämning ( som man kan känna utan godis, jag vet!) medan ett fåtal ville förbjuda godis de 2 tillfällena om året det gäller.  När någon förälder försökte förklara sig genom att säga...-När jag var liten var det alltid så mysigt med godis, det blev något extra. Då kontrar en från "motsidan" med...-När jag var liten fick jag smisk men detta ger jag inte min dotter!!!! Ungefär där slutade jag att lyssna.

Storebror får lördagsgodis, ingen stor mängd. Han myser, njuter och tittar på film när han äter detta. När det är fest en fredag och det bjuds på godis, självklart får han äta det. Han dricker sällan läsk och saft har vi aldrig hemma. Jag tycker visst att storebror ska få åka till övernattningen på dagis med sin lilla godispåse. Barnen njuter när de innan läggdags får packa fram sin påse, byta godis och prata. Vi försöker tänka på vad vi äter och vad vi ger våra barn för mat. Det händer att jag och storebror bakar tillsammans, ibland kakor och ibland bröd.
SUNT FÖRNUFT!!!

Sedan var det någon förälder som inte tyckte att barnen skulle leka med pinnar, hennes son upplevde det jobbigt. Barnen går på ett utedagis, att förbjuda pinnlekar är ju......OMÖJLIGT! Min son får leka med pinnar och han har säkert dängt någon i huvuet med denna pinne också...då blir jag arg. Leka med pinnar är ok, barnen ska lära sig vad man ska inte och inte ska göra med denna pinne. Man kan inte förbjuda allt, de måste ju lära sig vad som är ok istället.

Nu känner jag mig lite lugnare. Vidare mot x-kollegans blogg, imorgon blir det brödbak.

Dagens: Livet är inte bara en lek utan även en dans på rosor.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej där borta!

Åh, så upprörd jag blir av föräldrakommentarerna på mötet! Ett ypperligt exempel på den löjliga inställningen (som få vet att de har) att barnomsorgen ska ta över föräldrarnas roll som ansvarig för barnen. Herregud, se till att ge era barn (pratar då inte om dina) sundare mat- och godisvanor i största allmänhet, så blir sötsakerna vad de ska vara, lite speciella! Pinnarna vill jag inte ens gå in på... Grrr.

Annars har min dag varit trevlig! :o)

Postat av: Sara

Precis! Kan bara tänka mig när jag själv inom kort står där som pedagog och man ska vara så neutral. Man får nog bita sig i tungan och räkna...långt!

2007-04-12 @ 21:57:44
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback