Barn

Varför tror alla som inte har barn att livet förändras och inget blir längre lika roligt. HALLÅ!! Ja, livet förändras men det blir så mycket roligare. Ok det gäller att man är mogen för att skaffa barn men är man runt 30 år och planerar att skaffa barn så undrar jag ibland vad alla väntar på. Stackare, tänk om de inte kan festa mer varje helg! Tja, vill man det så är man nog inte mogen måste jag säga. Det är merparten av tiden fantastiskt roligt att ha barn. Inte att förglömma vilket viktigt jobb man får när man blir mamma och pappa till någon. Den lilla/lille ska må bra, få massvis med kärlek!!!, uppfostras, lära sig massor med saker. Man måste umgås med sina barn, göra saker tillsammans med dem, leka, vara, mysa och mycket mycket mer. Viktigt är att man får lite egen tid som vuxen också men merparten av sin tid vill man tillbringa tillsammans med sina barn, även de som får psykbryt=)! Barn ska inte klara sig själv, de ska lära sig att klara sig själva men när de är barn så måste de få lov att vara det.

Vår 4 1/2 åring började på dagis när han var 1 år fyllda. Eftersom både jag och mannen studerade så behövde han inte vara på dagis mer än ca 8h/veckan. Hade vi kunnat hade vi naturligtvis haft honom hemma längre för det var inte kul att lämna honom på dagis som 1-åring. Hör till saken att vi inte riktigt trivdes med det dagiset han först placerades på. Varför ska allt vara så stort nu förtiden? Varför ska det finnas 80 barn på en och samma avdelning? Behöver verkligen våra barn detta?

Jag har haft turen att kunna lämna 4 1/2 åringen max 24h/vecka med fredagarna ledigt. Dessa lediga dagar är så mysiga. Vi har bakat, varit på djurparken eller bara varit hemma och kollat film och gått i pyjamas halva dagen. Sen kom han den lille och då är 4 1/2 åringen endast 15h/vecka på dagis. Tisdagar-torsdagar, 5h om dagen. Perfekt! Helgerna blir långa och samtidigt får han komma till dagis och leka av sig lite. Han älskar sitt ute-dagis och personalen är underbar men som de säger till oss på dagis. Hemmet, mamma och pappa ska komma först och sedan dagis.

Han den lille ska börja på dagis i september för då börjar jag skolan igen (sista terminen). Förhoppningsvis ska han inte heller till en början behöva vara mer än halvtid på dagis men när jag börjar jobba i januari 2008 önskar jag en heltidstjänst att ha i grunden för att senare (hoppas ingen framtida arbetsgivare till mig läser detta=) kunna gå ner lite i tjänst. Vi får se, ingen anledning att oroa sig över det nu!

Nu ska jag snart gå till dagis och hämta hem 4 1/2 årigen och en kompis till honom. De ska ju bli lek av idag.

Dagis bra men hemma bäst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback