Det här med mat

I vår familj äter vi frukost, lunch, mellanmål och middag. Jobbar mannen hemifrån så fikar han några gånger därtill och dricker massor med kaffe.

Storebror är duktig på att äta, äter det mest och älskar soppa med vitlöksbröd. Han den lille livnär sig fortfarande på välling, tycker inte om burkmaten så det har jag lagt ner helt. Han äter vår mat fast max några matskedar. Yoggi och macka går alltid ner.

Mannen är fd kock och arbetar fortfarande delvis inom denna branch samt har en kand. i idrottsvetenskap. Jag tycker om att laga mat men vill gärna få göra det ostört och med gott om tid. Vi är väldigt dåliga på att följa recept men nu sedan jag har hittat flera bra matbloggar så känns det som om jag vill försöka följa lite recept för att förnya mig lite.

Vi veckohandlar. Gör matsedel på måndagen som gäller till torsdagen. Handlar på tisdagen för då har alla varor kommit och pensionärerna har redan veckohandlat. Till helgen vill vi gärna äta lite extra gott och tillagar det vi känner för att äta just då.

Jag brukar köpa hem lite basvaror till olika lunchrätter så att jag har hemma. Planerar inte dessa på samma sätt som kvällens middag.

Denna veckas matsedel:

Måndag: hemmagjord nyttopizza med grönsaker
Tisdag: korv stroganoff (gjord på becelgrädde) fullkornsris och grönsaker
Onsdag: Fylld kycklingfile med ugnsstekta potatis
Torsdag: man och barn äter hos mina föräldrar, jag är i skolan så jag äter en rejäl lunch och tar med mig några mackor + frukt.
Fredag: 7 vuxna till middag + 2 barn. Tänkte göra 3-rätters middag, har inte riktigt bestämt vad ännu.
Lördag och söndag: Tillagar det vi är sugna på. Gillar att grilla, detta kan vi ju nu göra när som eftersom vi har trädgård.

Vi måste lära oss att äta mer fisk, förslag på recept tas tacksamt emot.

God middag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback