The Ark

satt hela vägen till skolan i  Malmö och zappade mellan olika radiokanaler för att kanske någon av dem skulle spela vinnarlåten med The Ark och faktiskt när jag närmade mig Sjöbo på väg hem igen hittade jag kanalen som just då spelade denna superduper låten. Den är riktigt bra!

Idag har 4 1/2 åringen varit på dagis och då passade jag och han den lille på att handla, städa, äta lite lunch och sedan när han den lille sov så hängde jag tvätten till att torka utomhus (UNDERBART) för att sedan fortsätta med att kratta i trädgården. Underbart väder även denna dag. När jag var halvvägs in till Malmö idag så mötte jag kylan igen, en fruktansvärd dimma smög sig på. Väl framme vid lärarutbildningen, som ligger precis mitt emot fd flygbåtsterminalen , så var det så dimmigt att jag inte såg vattnet. Det blir väl så när vattnet är kallt och luften varm, tror jag i alla fall, jag är ju ingen Tone.

Föreläsningen på skolan idag var bra. Vi gick igenom grunderna av vad specialpedagogik egentligen innebär. Kursen är väldigt intressant men jag önskar att jag hade haft lite mer erfarenhet av barn med behov av särskilt stöd eller att jag redan hade börjat arbeta så att jag hade haft något att jämföra med. En viktigt sak som vår lärare på denna kurs brukar påpeka är att pedagoger och ledningen ute på skolorna idag alltid blir så chockade av att det just i deras klass/skola finns barn med behöv av särskilt stöd. Detta kan ju verkligen inte komma som en överraskning eftersom det faktiskt alltid är så att dessa barn finns och att det måste budgeteras för det också.

Det viktigaste i förskolan och skolan är, tycker jag, att man som pedagog alltid finns där för barnet. I princip så får de bära sig åt hur som helst ( det brukar alltid finnas en anledning till detta beteende) men man ska inte som vuxen svika barnet, aldrig någonsin. Läste en bok där ett par hade blivit fosterfamilj till en flicka som på alla sett och vis försökte distansera sig till vuxna människor på grund av hur hon hade blivit behandlad av vuxna tidigare. Flickan var odräglig på alla tänkbara och otänkbara vis. Fosterfamiljen fick rådgivning av psykologer för att kunna hantera flickan. En dag fick de frågan om de hade hittat något hos flickan som de tyckte om? Paret svarade att de hade de faktiskt inte. Då svarade psykologen -Men leta då! Det var verkligen visdomsord tycker jag. Leta, det finns alltid något.

Om vädret blir fint imorgon så ska 4 1/2 åringen vara ledig ifrån dagis och vi ska tillsammans med han den lille åka till Skånes djurpark. Vi ska packa en stor matkorg och springa runt i parken hela dagen. Vi tittar nog egentligen inte så mycket på djuren utan vi går runt och pratar lite, fikar, kör lite traktor och framför allt så  tycker 4 1/2 åringen att klätterbanan är höjdpunkten. Vi får se om han den lille blir lika rädd för häster som hans storebror blev första gången han stod öga mot öga med en stor häst.


Mormor har varit barnvakt idag så att jag kunde köra till skolan. Mannen kom hem från Halmstad klockan 18 och avlöste mormor. När jag kom hem stod middagen på bordet. Det är härligt att bo med en kock!.


Nu har Dr House börjat!


Kommentarer
Postat av: The ark fan

Gissa vem som har biljetter till the ark i lund 26/4?

2007-03-14 @ 07:02:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback